DEBATY O PRZYSZŁOŚCI. KULTURA. EKONOMIA. SPOŁECZEŃSTWO.

Data: 2023-04-05 19:00
Miejsce: Poznań
Ceny: 10zł
Link bilety: https://www.bilety24.pl/inne/933-debaty-o-przyszlosci-kultura-ekonomia-spoleczenstowo-88118?id=474892

„Nadmiar czy deficyt ludzkiej pracy? Od technologicznego bezrobocia po gwarancje zatrudnienia” – dyskusja wokół książki: „W sprawie gwarancji zatrudnienia” Pavliny R. Tchernevej.

W 1999 roku Immanuel Wallerstein, jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie współczesnych socjologów, wydał książkę „Koniec świata jaki znamy”. Przewidywał w niej, że współczesna gospodarka kapitalistyczna ulegnie załamaniu w ciągu około ćwierćwiecza, czyli w 2024 roku. W ostatnim czasie skumulowało się wiele zjawisk, które w istotny sposób wpłynęły na nasze życie: kryzys ekonomiczny i inflacja, kryzys klimatyczny i ekologiczny, pandemia, wojna w Ukrainie, migracje, wzrost napięcia międzynarodowego i zagrożenie konfliktem nuklearnym. Czy światowy system doszedł do granic swoich możliwości? Czy współczesna kultura i społeczeństwo przetrwa? Czy istnieje potencjał, aby przeobrazić ustrój społeczny w nowym, lepszym kierunku? Jaka czeka nasz przyszłość?

Ponad dwie dekady temu, w szeroko dyskutowanej wówczas książce „Koniec pracy”, Jeremy Rifkin przewidywał, że kolejna rewolucja technologiczna uczyni pracę produkcyjną, a nawet w sferze usług zbędną. Pisał: „…nowe technologie informatyczne i telekomunikacyjne wreszcie wywierają dawno zapowiadany wpływ na rynek pracy i gospodarkę”, wskutek czego znajdziemy się w „świecie pozbawionym robotników”. Jego wizja raczej się nie spełniła.
Niemniej jednak cały czas mainstreamowa teoria ekonomiczna dowodzi, że bezrobocie jest czymś nieuniknionym, koniecznym i musimy się z nim pogodzić. Jak przekonuje Pavlina R. Tcherneva opowieść ta jest jednak z gruntu fałszywa. Ignoruje ona ogromne koszty społeczne i psychologiczne związane zarówno z niemożnością znalezienia pracy, jak i pracą wykonywaną w warunkach zagrażających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Z punktu widzenia całej gospodarki oznacza zaś marnowanie ogromnego potencjału ludzi. Autorka demistyfikuje również opowieść o tym, że bezrobotni są sami winni swojej sytuacji i gdyby się postarali, zdobyli lepsze wykształcenie, to znaleźliby pracę.

Udział w panelu biorą:
Marcin Czachor – adwokat związany z Fundacją im. Edwarda Lipińskiego i Wydawnictwem Ekonomicznym Heterodox.
Marta Rozmysłowicz – działaczka związkowa i członkini Komisji Krajowej OZZ „Inicjatywa Pracownicza”
Paulina Nowak – ekonomistka związana z Fundacją im. Edwarda Lipińskiego, polityczka społeczna, ekspertka ds. innowacji społecznych.
Mikołaj Iwański – ekonomista, absolwent filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie.
Prowadzi: Jarosław Urbański
Organizatorzy: Teatr Ósmego Dnia, OZZ Inicjatywa Pracownicza, Fundacja im. Edwarda Lipińskiego, Wydawnictwo Ekonomiczne Heterodox
Bilety w cenie: 10 zł

BĄDŹ Z NAMI W KONTAKCIE

Zapisując się do naszego newsletera wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) przez Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu.
Do teatru można się dostać komunikacją miejską. Najbliższe przystanki tramwajowe, to: przystanek Ratajczaka (ul. Św. Marcin), przystanek Pl. Wolności (przy budynku Arkadii w którym mieści się Teatr Ósmego Dnia), przystanek Pl. Cyryla Ratajskiego.

Koperta parkingowa znajduje się po drugiej stronie ulicy Ratajczaka, vis a vis wejścia do Teatru.

Wejście do budynku Arkadii w którym mieści się m.in. Teatr Ósmego Dnia – wysokie schodki uniemożliwiające samodzielne dostanie się do budynku, brak domofonu, dzwonka itp. Przy wejściu brak poręczy. Drzwi otwierają się bez problemu.

Teatr Ósmego Dnia znajduje się na II piętrze budynku. Po wezwaniu, wcześniejszym umówieniu się, obsługa pomaga dostać się do środka budynku. Po przejechaniu drzwi wejściowych osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu może skorzystać (w asyście pracownika teatru) z dostania się do windy.

Sale teatru znajdują się na II piętrze, wymagany transport windą. Winda – przyciski na odpowiedniej wysokości, lektor, brak znaczeń brajlowskich.

Przy drzwiach wejściowych do Teatru jest dzwonek, umiejscowiony jednak zbyt wysoko. Drzwi wejściowe do Teatru o odpowiedniej szerokości, otwierają się łatwo.

Wjazd na salę teatralną bez przeszkód. Dla osób na wózkach miejsca na widowni przewidziane są w jej dolnej części.
Wjazd do kasy bez przeszkód.

Toaleta dla osób na wózkach dostępna na III piętrze, konieczność dostania się do niej windą.
Szatnia spełnia kryteria dostępności.
Informacja dla osób niepełnosprawnych
Biuletyn Informacji Publicznej
bip.jpg
© 2017 Teatr Ósmego Dnia
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Korzystając z serwisu akcetujesz pliki cookies.
Ok