Teatr Ósmego Dnia – od 1964 roku
Gdy mówimy o historii siłą rzeczy używamy czasownika w czasie przeszłym: był, była, było.
Wkraczając w nową dekadę historii Teatru Ósmego Dnia, po sześciu intensywnych dziesięcioleciach pracy zwracamy uwagę na to co jest.
Przypominamy co jest częścią historii naszego Teatru i co mimo upływu czasu trwa. Zmieniają się okoliczności, w których pracujemy, odchodzą osoby współpracujące z nami, ale przychodzą też nowe. Świat nabrzmiewa wydarzeniami, wymieniają się pokolenia, a my wciąż jesteśmy!
W latach 60. XX wieku Teatr Ósmego Dnia jest częścią zjawiska, nazywanego teatrem studenckim, ale szybko zaczyna szukać innych metod działania, odkrywa najnowsze techniki aktorstwa i nowe teorie teatru, spotykając się z Jerzym Grotowskim i jego uczniami. Młodzi twórcy szukają własnego głosu.
Dekada lat siedemdziesiątych to uważne obserwowanie rzeczywistości i polemizowanie z nią. Jak czytamy w programowym tekście jednego z założycieli Teatru, Lecha Raczaka, praca artystyczna polega wtedy: na budzeniu nieufności, kwestionowaniu schematów myślowych, stereotypów kulturowych nie w toku detektywistycznego dociekania, kto jest odpowiedzialny za ich kultywowanie, ale przez zadawanie pytania sobie i widzom: co zrobimy dla ich unicestwienia
Fot. Spektakl Przecena dla wszystkich, Teatr Ósmego Dnia, 1978
W latach 80. Teatr Ósmego Dnia staje się teatrem profesjonalnym aktorzy otrzymują etaty w Estradzie Poznańskiej. Współpraca z KOR, działalność podziemnej Solidarności oraz coraz odważna, polityczna wymowa spektaki doprowadzają jednak do szykan ze strony ówczesnej władzy, które kończą się przymusową emigracją i działalnością Zespołu w różnych krajach Europy.
Fot. Spektakl „Auto da Fé” (1985)
W ostatniej dekadzie XX wieku Zespół wraca do Poznania, by w wywalczonej przez siebie siedzibie przy ul. Ratajczaka 44 budować ośrodek kulturalny, miejsce ożywionych dyskusji i spotkań z ciekawymi ludźmi. Na 2 piętrze w budynku Arkadii pracują młode grupy teatralne, które wkrótce staną się rozpoznawalnymi wśród teatrów alternatywnych w Polsce: Teatr Porywacze Ciał, Teatr Biuro Podróży czy artyści tworzący poznańską Strefę Ciszy.
W tym miejscu Teatr gości też wiele grup artystycznych z Polski i całego świata. Teatr Ósmego Dnia jest w tym czasie pionierem w tworzeniu widowiskowych spektakli ulicznych.
Fot. Spektakl „Sabat” (1993) zdjęcie z archiwum Fundacji Rozwoju Miasta Poznania
W nowy wiek Teatr Ósmego Dnia wchodzi z prezentacjami swoich spektakli w wielu krajach świata. Kultowa już „Arka”, wciąż aktualna, przyciąga na ulice w wielu krajach świata, takich jak: Niemcy, Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Rumunia, Chorwacja, Włochy, Hiszpania, Meksyk, Chile, Kolumbia, Wenezuela, Kostaryka, Korea Południowa czy Singapur. Teatr mierzy się z historią w ogólnym sensie, ale też ze swoimi osobistymi historiami – po przeczytaniu teczek na swój temat w IPN tworzy spektakl „Teczki”, który pokazywany będzie wielokrotnie w USA i innych krajach.
Fot. Spektakl „Teczki”, Teatr Ósmego Dnia
Kolejne dekady XXI wieku są dla Teatru wciąż bardzo twórcze. Do zespołu dołączają nowe osoby, do teatru przychodzą różne grupy, ludzi młodych i seniorów, a kiedy zaszła taka potrzeba – z powodu wojny w Ukrainie – także dzieci uchodźców i ich rodziny. To miejsce intelektualnego fermentu, ale też spotkania osób o różnych doświadczeniach, często zagrożonych wykluczeniem społecznym, jak na przykład osadzeni, osoby w kryzysie bezdomności, seniorzy. Teatr nadal dba o swoje studenckie korzenie, współpracując z uczelniami Poznania, a przede wszystkim ich studentami i absolwentami.
Fot. Spektakl „Portietrnia. Wersja druga” (2019)
Ważna jest dla nas rzeczywistość, która nas otacza. Nieustannie jesteśmy zaangażowani w życie społeczne, opowiadamy się po stronie dobra i zawsze sprzeciwiamy się przemocy i krzywdzeniu ludzi.
Jesteśmy już od ponad 30 lat miejską instytucją kultury, ale taką, która nie zamyka się na innych. Jesteśmy teatrem dla ludzi, nie tylko poprzez tematykę, którą podejmujemy w naszej twórczości. W naszych murach spotkać może się młodzież, która nie ma swojego miejsca, a nasi widzowie wiedzą, że w Teatrze Ósmego Dnia mogą porozmawiać, zadać pytania, poszukiwać wspólnie odpowiedzi. Gdy tylko znajdujemy pretekst, budujemy dla naszych gości bezpieczną przestrzeń spotkania i za każdym razem jesteśmy zadziwieni jak wielkie jest na nią zapotrzebowanie.
Dlatego Teatr Ósmego Dnia to teatr dla ludzi. Niezmiennie od 1964 roku.
Fot. Spektakl „Arka” (2001)
Teatr Ósmego Dnia
- Zespół artystyczny: Aktorzy: Ewa Wójciak, Adam Borowski, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Marek Kościółek, Janusz Stolarski Scenograf: Jacek Chmaj
- Dyrektorka: Renata Stolarska
- Główna Księgowa: Anna Trojnara
- Dział programowy: Jagoda Gruszczyńska, Szymon Bojdo, Bartosz Leśniewski
- Koordynacja biura: Tomasz Puchalski
- Dział techniczny: Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał
- Fotograf: Zdzisław Orłowski
- Utrzymanie czystości: Nataliia Akhtyrska
Fot. Spektakl „Auto da Fé” (1985)
Spektakle Teatru Ósmego Dnia
-
1964: TREŚĆ GOREJĄCA
-
1965: Ziemia jest okrągła; Fale doświadczeń; WIELKI TESTAMENT; Lalek
-
1966: Męczeństwo i śmierć Jean-Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana De Sade’a
-
1967: Warszawianka; Taniec śmierci i pomyślności; Ziemia jałowa
-
1968: Edward II, burzliwe panowanie i żałosna śmierć króla Anglii z tragicznym upadkiem dumnego Mortimera; Chwila bez imienia; Duma o hetmanie
-
1969: Duma o hetmanie (wersja druga); Escurial
-
1970: WPROWADZENIE DO…
-
1971: Sztafeta; JEDNYM TCHEM
Fot. Spektakl „Jednym tchem” (1971)
-
1972: Jednym tchem (wersja druga); INTEGRACJA
-
1973: WIZJA LOKALNA; WIZJA LOKALNA (WERSJA DRUGA)
-
1975: MUSIMY POPRZESTAĆ NA TYM, CO TU NAZWANO RAJEM NA ZIEMI…?
Fot. Spektakl MUSIMY POPRZESTAĆ NA TYM, CO TU NAZWANO RAJEM NA ZIEMI…? (1975)
1977: PRZECENA DLA WSZYSTKICH
Fot. Spektakl „Przecena dla wszystkich” (1977)
-
1978: POEZJA NA ULICE! (akcja uliczna); LIBERTÉ D’EXPRESSION (Uliczna manifestacja teatralna)
-
1979: ACH, JAKŻE GODNIE ŻYLIŚMY
1981: WIĘCEJ NIŻ JEDNO ŻYCIE
Fot. Spektakl „Więcej niż jedno życie”
-
1982: Przypowieść; Wzlot
-
1983: RAPORT Z OBLĘŻONEGO MIASTA
-
1984: CUDA I MIĘSO
-
1985: PIOŁUN; AUTO-DA-FÉ; MAŁA APOKALIPSA
Fot. Spektakl „Piołun” (1985)
-
1986: JEŚLI PEWNEGO DNIA W MIEŚCIE SZCZĘŚLIWYM…; PASSEGIATA A MEZZ’ARIA (Spacerując ponad ziemią); Legendy (projekt plenerowy)
-
1989: Odysea ’89 (Mir Caravane); MIĘSO / 1988: PASTORAŁKA / 1987: Progetto la Peste (projekt plenerowy)
-
1991: ZIEMIA NICZYJA; WSCHÓD (PROJEKT PLENEROWY)
-
1993: ZIEMIA NICZYJA (WERSJA DRUGA); ZIEMIA NICZYJA (WERSJA TELEWIZYJNA); SABAT
Fot. Spektakl „Ziemia niczyja”
-
1994: TAŃCZ, PÓKI MOŻESZ
-
1998: ULTIMUS (PROJEKT PLENEROWY NA EXPO 98), SZCZYT
-
1999: PO DRUGIEJ STRONIE (PROJEKT PLENEROWY)
-
2000: A JEDNAK SIĘ KRĘCI (PROJEKT PLENEROWY NA EXPO 2000); ARKA
Fot. Spektakl „Szczyt” (1998)
-
2003: MIASTO (PROJEKT PLENEROWY); PORTIERNIA
-
2006: CZAS MATEK
-
2007: TECZKI
-
2008: TECZKI (WERSJA TELEWIZYJNA)
-
2009: PARANOICY I PSZCZELARZE
-
2010: MIASTO II (PROJEKT PLENEROWY)
-
2011: OSADZENI. MŁYŃSKA 1
-
2012: DO WŁADZY WIELKIEJ I SPRAWIEDLIWEJ
Fot. Spektakl „Osadzeni. Młyńska 1”
Fot. Spektakl „Do władzy wielkiej i sprawiedliwej”
-
2013: PODWÓRKO ZGIERSKA 38 (INSTALACJA TEATRALNA); CEGLORZ – PROJEKT SPOŁECZNO-ARTYSTYCZNY; POWINNA BYĆ NIEUFNOŚCIĄ – STANISŁAW BARAŃCZAK (CZYTANIE PERFORMATYWNE)
-
2014:, FACTORY; EGZORCYZMY. ŚWIĘTE KROWY; SUMMIT_2.0; DWIE NIEPODOBNE HISTORIE
-
2015: MIĘDZY RUDĄ A RDZĄ – STANISŁAW BARAŃCZAK (CZYTANIE PERFORMATYWNE); I ROZSTAWILI NAMIOT WŚRÓD NAS
Fot. Spektakl „I rozstawili namiot wśród nas”
-
2016: GNIEW
-
2017: PARAGRAF 196 KK (ĆWICZENIA Z TERRORU); DZIECI REWOLUCJI
-
2018: ZABRANIA SIĘ ZABRANIAĆ (ULICZNA AKCJA PERFORMATYWNA – WARSZTATY Z REWOLUCJI)
Fot. Spektakl „Paragraf 196kk (świczenia z terroru)”
-
2019: PORTIERNIA (WERSJA DRUGA); ALLEGRO AGITATE (UTWÓR, KTÓRY MUSI BYĆ WYKONYWANY Z NIESPOKOJNĄ, UDRĘCZONĄ MINĄ)
-
2020: BIOGRAFIOŁY I INNE WIERSZE STANISŁAWA BARAŃCZAKA – REALIZACJA ONLINE; NIEWIDZIALNE KOBIETY (CZYTANIE PERFORMATYWNE); DO WŁADZY WIELKIEJ I SPRAWIEDLIWEJ – REALIZACJA ONLINE
-
2021: NA ODWRÓT WYWRÓT ORAZ OPAK – CYKL FILMÓW ANIMOWANYCH; PARAGRAF 195 KK (ĆWICZENIA Z TERRORU) – REALIZACJA ONLINE; PIERWSZY STRZAŁ
Fot. Spektakl „Pierwszy strzał”
-
2022: KAFKA: [TEKST URYWA SIĘ]
-
2023: TLEN 21; HISTORIE RODZIN TĘCZOWYCH (CZYTANIE PERFORMATYWNE)
-
2024: STRACONY SEN; NIC NIE WIEMY NA PEWNO
-
2025: SZCZĘŚLIWA GWIAZDA
Fot. Spektakl „Szczęśliwa gwiazda”
Fot. Spektakl „Nic nie wiemy na pewno”
Fot. Spektakl „Tlen 21”

