Pierwszy strzał

Data: 2022-06-24 22:30
Miejsce: Poznań
Ceny: 20 zł
Link bilety: Spektakl „Pierwszy strzał” powstał z szacunku dla robotników-ofiar. Z szacunku i całkowitej z nimi solidarności. Ofiar Powstania Poznańskiego – Czerwca 1956 roku, ofiar przedwojennego, drapieżnego kapitalizmu, ofiar współczesnego wyzysku. Podpisujemy się pod słowami Alberta Camus, które wygłosił po wydarzeniach poznańskich: „(…) Nasze gratulacje z pewnością nie są im potrzebne. Oczekują oni jedynie, by wszędzie tam, gdzie panuje powszechna wolność, ich krzyk odbił się szerokim echem, by inni spostrzegli ich rozpacz, by otwarły się oczy całego świata, by wszyscy poznali i nabrali szacunku dla ich decyzji, mającej na celu położenie kresu tej mistyfikacji, według której poświęcili oni jakoby wolność chcąc dostać chleb. Prawda wygląda tak — i to właśnie miał wyrażać ich krzyk — że nie mieli oni ani chleba, ani wolności, że nie mogą żyć bez jednego ani bez drugiego, że wiedzą tak samo jak my wszyscy — że te dwie rzeczy są nierozdzielne i że niewolnik, każdy człowiek pozbawiony wolności, otrzymuje chleb jedynie wtedy, gdy takie jest życzenie jego pana” (Albert Camus, Poznań, Paryż, lipiec 1956). Słowa te, niestety, są ciągle aktualne. Zainspirowała nas mowa obrończa adwokata Stanisława Hejmowskiego w procesie dziesięciu. Człowieka, który w obronie robotników postawił na szali swoją karierę, rodzinę i życie. Minęły dziesięciolecia, a podstawowe cywilizacyjne zdobycze: prawo do pracy za sprawiedliwe wynagrodzenie, prawo do godnego życia, prawo do buntu, prawo do wolności dla większości mieszkańców świata ciągle są nieosiągalnym luksusem. Scenariusz i reżyseria: Janusz Stolarski Scenografia i projekty mat. reklamowych: Tomasz Ryszczyński Projekcje video: Tomasz Jarosz Muzyka: Sebastian Dembski Kostiumy: Ewa Tetlak Choreografia akrobacji: Tomasz Rodak Produkcja i współtworzenie scenariusza: Renata Stolarska Konsultacje: Jacek Chmaj Research historyczny: Remigiusz Zygarowicz Obsługa techniczna: Piotr Najrzał, Przemysław Mosiężny, Jakub Staśkowiak Występują: Adam Borowski, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Janusz Stolarski, Ewa Wójciak, gościnnie: Dominik Złotkowski, Kamil Sosin i akrobaci Teatru z Głową w Chmurach: Filip Bogusławski, Natalia Kopielska, Oskar Lipa, Zuzanna Popiela, Tomasz Rodak, Patryk Sawicki. Scenariusz na podstawie: mowy obrończej adwokata Stanisława Hejmowskiego, książki Jana Brygiera „Tak było w moim życiu”, przemówienia Alberta Camus z lipca 1956 r. Wydarzenie odbędzie się na Dziedzińcu Masztalarni CK Zamek Bilety w cenie: 20 zł

 

Spektakl „Pierwszy strzał” powstał z szacunku dla robotników-ofiar. Z szacunku i całkowitej z nimi solidarności. Ofiar Powstania Poznańskiego – Czerwca 1956 roku, ofiar przedwojennego, drapieżnego kapitalizmu, ofiar współczesnego wyzysku.
Podpisujemy się pod słowami Alberta Camus, które wygłosił po wydarzeniach poznańskich: „(…) Nasze gratulacje z pewnością nie są im potrzebne. Oczekują oni jedynie, by wszędzie tam, gdzie panuje powszechna wolność, ich krzyk odbił się szerokim echem, by inni spostrzegli ich rozpacz, by otwarły się oczy całego świata, by wszyscy poznali i nabrali szacunku dla ich decyzji, mającej na celu położenie kresu tej mistyfikacji, według której poświęcili oni jakoby wolność chcąc dostać chleb. Prawda wygląda tak — i to właśnie miał wyrażać ich krzyk — że nie mieli oni ani chleba, ani wolności, że nie mogą żyć bez jednego ani bez drugiego, że wiedzą tak samo jak my wszyscy — że te dwie rzeczy są nierozdzielne i że niewolnik, każdy człowiek pozbawiony wolności, otrzymuje chleb jedynie wtedy, gdy takie jest życzenie jego pana” (Albert Camus, Poznań, Paryż, lipiec 1956). Słowa te, niestety, są ciągle aktualne.

Zainspirowała nas mowa obrończa adwokata Stanisława Hejmowskiego w procesie dziesięciu. Człowieka, który w obronie robotników postawił na szali swoją karierę, rodzinę i życie. Minęły dziesięciolecia, a podstawowe cywilizacyjne zdobycze: prawo do pracy za sprawiedliwe wynagrodzenie, prawo do godnego życia, prawo do buntu, prawo do wolności dla większości mieszkańców świata ciągle są nieosiągalnym luksusem.

Scenariusz i reżyseria: Janusz Stolarski
Scenografia i projekty mat. reklamowych: Tomasz Ryszczyński
Projekcje video: Tomasz Jarosz
Muzyka: Sebastian Dembski
Kostiumy: Ewa Tetlak
Choreografia akrobacji: Tomasz Rodak
Produkcja i współtworzenie scenariusza: Renata Stolarska
Konsultacje: Jacek Chmaj
Research historyczny: Remigiusz Zygarowicz
Obsługa techniczna: Piotr Najrzał, Przemysław Mosiężny, Jakub Staśkowiak
Występują: Adam Borowski, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Janusz Stolarski, Ewa Wójciak, gościnnie: Dominik Złotkowski, Kamil Sosin i akrobaci Teatru z Głową w Chmurach: Nicole Miszczykowicz, Natalia Kopielska, Oskar Lipa, Zuzanna Popiela, Tomasz Rodak, Patryk Sawicki.

Scenariusz na podstawie: mowy obrończej adwokata Stanisława Hejmowskiego, książki Jana Brygiera „Tak było w moim życiu”, przemówienia Alberta Camus z lipca 1956 r.

Wydarzenie odbędzie się na Dziedzińcu Masztalarni CK Zamek

Bilety w cenie: 20 zł

BĄDŹ Z NAMI W KONTAKCIE

Zapisując się do naszego newsletera wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) przez Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu.
Do teatru można się dostać komunikacją miejską. Najbliższe przystanki tramwajowe, to: przystanek Ratajczaka (ul. Św. Marcin), przystanek Pl. Wolności (przy budynku Arkadii w którym mieści się Teatr Ósmego Dnia), przystanek Pl. Cyryla Ratajskiego.

Koperta parkingowa znajduje się po drugiej stronie ulicy Ratajczaka, vis a vis wejścia do Teatru.

Wejście do budynku Arkadii w którym mieści się m.in. Teatr Ósmego Dnia – wysokie schodki uniemożliwiające samodzielne dostanie się do budynku, brak domofonu, dzwonka itp. Przy wejściu brak poręczy. Drzwi otwierają się bez problemu.

Teatr Ósmego Dnia znajduje się na II piętrze budynku. Po wezwaniu, wcześniejszym umówieniu się, obsługa pomaga dostać się do środka budynku. Po przejechaniu drzwi wejściowych osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu może skorzystać (w asyście pracownika teatru) z dostania się do windy.

Sale teatru znajdują się na II piętrze, wymagany transport windą. Winda – przyciski na odpowiedniej wysokości, lektor, brak znaczeń brajlowskich.

Przy drzwiach wejściowych do Teatru jest dzwonek, umiejscowiony jednak zbyt wysoko. Drzwi wejściowe do Teatru o odpowiedniej szerokości, otwierają się łatwo.

Wjazd na salę teatralną bez przeszkód. Dla osób na wózkach miejsca na widowni przewidziane są w jej dolnej części.
Wjazd do kasy bez przeszkód.

Toaleta dla osób na wózkach dostępna na III piętrze, konieczność dostania się do niej windą.
Szatnia spełnia kryteria dostępności.
Informacja dla osób niepełnosprawnych
Biuletyn Informacji Publicznej
bip.jpg
© 2017 Teatr Ósmego Dnia
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Korzystając z serwisu akcetujesz pliki cookies.
Ok