Niewidzialne kobiety. Czytanie performatywne

Data: 2022-04-08 19:00
Miejsce: Poznań
Ceny: 35 zł
Link bilety: https://www.bilety24.pl/inne/933-niewidzialne-kobiety-czytanie-performatywne-63131?id=393607

Czytanie performatywne, będące jednym z teatralnych środków pozwalającym zwrócić uwagę na istotne problemy, jest pewną droga do spektaklu, ale też świadectwem występujących w nim kobiet.
Sam pomysł tego wydarzenia powstał już w momencie premiery książki Criado – Perez. Rzeczywistość, a właściwie politycy w Polsce dopisali do niego kolejne mocne konteksty. Masowe protesty Ogólnopolskiego Strajku Kobiet, po skandalicznym wyroku Trybunału Konstytucyjnego pokazały, jak wiele w kwestii równouprawnienia kobiet nasze społeczeństwo ma jeszcze do zrobienia.
Janusz Stolarski, reżyser wydarzenia. wpadł także na pomysł, by pokazać te kobiety, pracujące w Teatrze Ósmego Dnia, których na co dzień nie widzimy, to one opowiedzą o doświadczeniach „niewidzialnych kobiet” z całego świata. Do tego do tworzenia muzyki zaproszona została wiolonczelistka – Agnieszka KOVA Kowalczyk. Prace kobiet wsparli w tym projekcie mężczyźni: Maciej Bogunia, tworzący wizualizacje i rejestrujący przedsięwzięcia na video, akustyk – Jakub Staśkowiak i odpowiedzialny za światła i video Piotr Najrzał.

  • „Na co dzień nie dostrzegamy nierówności i problemów, z którymi borykają się kobiety. Nasze czytanie performatywne będzie jak lustro, w którym się przeglądamy. W trakcie pracy zauważyłem już kilka takich reakcji - poznając te opowieści z całego świata ktoś zaczyna je odnosić do siebie, do tego co pamięta. i, rzeczywistości w której żyje. Nagle to co wydarzyło się w fawelach w Brazylii czy w Wiedniu w Austrii wydarzyło się też w Poznaniu na Dębcu. Opowiadamy oczywiście z perspektywy autorki książki i oddajemy jej głos, ale szukamy tego, co może być jakimś tematem dla nas, czegoś uniwersalnego – mówi Janusz Stolarski

Czytane będą fragmenty książki Caroline Criado Perez „Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn” To pierwsza książka, która na taką skalę analizuje seksistowski charakter świata, w którym żyjemy – od dostępności usług publicznych po projektowanie dóbr luksusowych. Caroline Criado Perez na setkach przykładów pokazuje, że domyślnym użytkownikiem większości dóbr i usług jest wciąż mężczyzna i pisze o tym, w jaki sposób wpływa to na codzienne życie połowy ludzkości. Brak istniejących danych na temat kobiet – ich potrzeb, zdrowia, sposobów korzystania z infrastruktury i usług publicznych, funkcjonowania na rynku pracy etc. prowadzi do ich systematycznej dyskryminacji we wszystkich dziedzinach życia, od języka, poprzez system edukacji czy ochrony zdrowia (np. diagnostyka i leczenie niektórych chorób), normy obowiązujące w miejscach pracy, system ochrony pracy po system podatkowy i zarządzanie, nie mówiąc już o (nie)obecności kobiet na kartach historii. Przedsięwzięcie Caroline Criado Perez jest imponujące przede wszystkim ze względu na ilość materiału, jaki poddała analizie, i fakt, że objęła nią obszar od Norwegii po Argentynę i RPA i od Stanów Zjednoczonych po Japonię.

Reżyseria: Janusz Stolarski
Czytają: Małgorzata Grupińska-Bis, Jagoda Gruszczyńska, Ewa Koczorowska, Agnieszka KOVA Kowalczyk, Urszula Orchowicz, Renata Stolarska, Ewa Wójciak,
Oprawa muzyczna: Agnieszka KOVA Kowalczyk


Premiera odbyła się 27 listopada 2020 roku (online)

BĄDŹ Z NAMI W KONTAKCIE

Zapisując się do naszego newsletera wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) przez Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu.
Do teatru można się dostać komunikacją miejską. Najbliższe przystanki tramwajowe, to: przystanek Ratajczaka (ul. Św. Marcin), przystanek Pl. Wolności (przy budynku Arkadii w którym mieści się Teatr Ósmego Dnia), przystanek Pl. Cyryla Ratajskiego.

Koperta parkingowa znajduje się po drugiej stronie ulicy Ratajczaka, vis a vis wejścia do Teatru.

Wejście do budynku Arkadii w którym mieści się m.in. Teatr Ósmego Dnia – wysokie schodki uniemożliwiające samodzielne dostanie się do budynku, brak domofonu, dzwonka itp. Przy wejściu brak poręczy. Drzwi otwierają się bez problemu.

Teatr Ósmego Dnia znajduje się na II piętrze budynku. Po wezwaniu, wcześniejszym umówieniu się, obsługa pomaga dostać się do środka budynku. Po przejechaniu drzwi wejściowych osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu może skorzystać (w asyście pracownika teatru) z dostania się do windy.

Sale teatru znajdują się na II piętrze, wymagany transport windą. Winda – przyciski na odpowiedniej wysokości, lektor, brak znaczeń brajlowskich.

Przy drzwiach wejściowych do Teatru jest dzwonek, umiejscowiony jednak zbyt wysoko. Drzwi wejściowe do Teatru o odpowiedniej szerokości, otwierają się łatwo.

Wjazd na salę teatralną bez przeszkód. Dla osób na wózkach miejsca na widowni przewidziane są w jej dolnej części.
Wjazd do kasy bez przeszkód.

Toaleta dla osób na wózkach dostępna na III piętrze, konieczność dostania się do niej windą.
Szatnia spełnia kryteria dostępności.
Informacja dla osób niepełnosprawnych
Biuletyn Informacji Publicznej
bip.jpg
© 2017 Teatr Ósmego Dnia
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Korzystając z serwisu akcetujesz pliki cookies.
Ok